Yoga

Yoga

Pas op voor de leegte van een druk leven

Socrates

Yoga is een spiegel om van binnenuit naar onszelf te kijken

Sadhguru

Pralaya Yoga

Deze vorm van Yoga is ontwikkeld door Robert Boustany en is gebaseerd op de gedachte dat balans in al je gewrichten ervoor zorgt dat de energie in het lichaam optimaal kan stromen. Deze balans wordt gecreëerd door twee elementen, namelijk het losmaken van het bindweefsel en het sterker maken van zwakke spieren.

 

Yoga verzacht pijn

Yoga maakt je hoofd leeg

Je ademt beter

Je wordt leniger

Yoga verbetert je concentratie

Je energiebalans wordt verbeterd

Goed voor hart en bloedvaten

Yoga helpt tegen nek- en rugklachten

Lachyoga

Wist je dat lachen een meetbare fysiologische en mentale verandering geeft?

Wat heeft lachyoga voor mij betekend…😂🧘‍♂️

Vorig jaar heb ik een lachyoga training gevolgd. Het was een persoonlijke behoefte om zonder terughoudendheid onbezonnen m’n hele lichaam laten lachen. Al was het maar om mijn spanning op de kaken helemaal los te kunnen laten. Lachen zoals ik dat vroeger met mijn beste vriendin van de lagere en middelbare school deed, vaak om niks. Het leven heeft me soms te serieus gemaakt.

Wist je dat lachen de volgende meetbare fysiologische en mentale veranderingen geeft?

  • Meer zuurstof in het bloed geeft.
  • Het verhoogt de bloedsomloop.
  • Het reinigt de organen van afvalstoffen.
  • Lachen is een volledige work-out, vooral een hele goede buikspieroefening.
  • Als je 10 tot 15 minuten lacht, verbrand je ongeveer 50 calorieën!
  • Het geeft spierontspanning.
  • Lachen geeft je zelfvertrouwen en laat je beter in je vel voelen.
  • Lachen laat je gedachten even stoppen en brengt je in het hier en nu.
  • Samen lachen zorgt voor een gevoel van verbinding met mensen om je heen.
  • Lachen geeft je nieuwe inspiratie en maakt je creatiever zodat je positiever naar problemen kijkt.

Dr. Madan Kataria, de oprichter van de lachyoga, heeft aangetoond dat het niet uitmaakt of je spontaan om een grap lacht of dat je er eentje opwekt. Wetenschappelijk is bewezen dat continu lachen gedurende 10 tot 15 minuten voordelen heeft voor de gezondheid. Je hersenen kunnen niet het verschil maken tussen een echte lach en een doen-alsof-lach. Hierdoor profiteer je ook bij deze neppe lach van de onderstaande voordelen.

Dr. Kataria (Laughter Yoga International University, 2022) heeft zich tot doel gesteld om de wereld te verbeteren door zoveel mogelijk mensen met de lach te bewegen. En daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.

Want wat is er mooier dan samen lachen en samen contact te maken met onze kinderlijke speelsheid. En het is nog eens goed voor de lichamelijke en mentale gezondheid.

En wat doen we dan precies tijdens lachyoga?

(Ik ben geen clown met een feestmuts en ik vertel geen mopjes:)

  • We beginnen met een inleiding over lachyoga.
  • Dan volgt er een korte kennismaking met de andere deelnemers.
  • We doen opwarmingsoefeningen om de spieren te ontspannen en de doorbloeding te bevorderen.
  • We doen ademhalingsoefeningen om de longen actief te legen en weer op te vullen met verse lucht en zuurstof.
  • We doen wat speelse oefeningen op muziek.
  • We doen een aantal lachsessies met een kleine pauze om op adem te komen.
  • We houden een lachmeditatie.
  • Er is een korte pauze met drinken en versnaperingen.

Wacht niet langer en baan je eigen pad vandaag nog!

2 + 10 =